Ne 7 ale 21. Máme vize pro transparentní kraj

 30.8.2012



Středočeská obec Hostivice se nedobrovolně stala symbolem neférového a netransparentního hospodaření hejtmanů ČSSD v českých krajích. Právě proto si ji TOP 09 a Starostové zvolili jako výchozí bod do krajských a senátních voleb. „Nejen náš kraj je rozkradený. Tento stav vyžaduje okamžité řešení, které TOP 09 a Starostové nabízejí,“ vysvětlila kandidátka na hejtmanku ve Středočeském kraji Helena Langšádlová, proč kampaň odstartovala právě na tomto místě.

 

TOP 09 a Starostové budou v nadcházejících volbách klást důraz především na navrácení důvěry v kraje. V Hostivici proto dnes bylo představeno dvacet jedna programových vizí transparentního kraje, které budou hejtmani z řad TOP 09 a Starostů prosazovat ve svých krajích.

 

Hlavním motivem transparentního kraje je maximální veřejná kontrola jako nejefektivnější opatření proti korupčnímu chování. Hejtmani proto budu zveřejňovat maximum informací, a to včetně rozklikávacího rozpočtu, platů všech funkcionářů a zaměstnanců či všech výdajů nad sto tisíc. Budou rovněž přijata jasná pravidla, přísnější než stávající zákon požaduje, pro nakládání s veřejnými zakázkami. Veřejnost bude moci kontrolovat veškeré smlouvy a jejich dodatky, a nebude tak možné, s výjimkou veřejnoprávních smluv k výkonu přenesené působnosti, uzavřít smlouvu, kterou není možné zveřejnit bez hrozby sankce. (Kompletní programové vize naleznete v příloze.)

 

Aby se voliči mohli rozhodnout na základě objektivních informací, jaký způsob hospodaření ve svém kraji upřednostňují, převedli TOP 09 a Starostové stávající krajské rozpočty do srozumitelné formy. Ve veřejné aplikaci na stránkách www.transparentni-kraj.cz se tak například každý Středočech dozví, že „kraj diskriminuje neziskové organizace. Významně jim snížil podporu na úkor vlastních organizací. Často jde o snížení o třetinu až polovinu příspěvku, což je pro mnohé důležité ‚neziskovky‘ v podstatě likvidační.“ V aplikaci je možné porovnávat výdaje krajů na jednotlivé oblasti mezi sebou či s celostátním průměrem, a dokonce i sestavit rozpočet vlastní.

 

Jaká bude kampaň?
Miroslav Kalousek: „Chceme-li skutečně vysvětlit lidem naši politiku a situaci v krajích, nemáme jinou možnost než oslovit je přímo na ulicích a u nich doma. Budeme chtít slyšet druhou stranu. Kampaň si představujeme jako rozhovor s lidmi o jejich starostech a obavách. Budeme jim říkat skutečnost takovou, jaká je a také to, jaká cesta vede kupředu a ne do propasti.“

 

TOP 09 a Starostové vyčlenili v rozpočtu na krajské a senátní volby 34 milionů korun.

 

„Jak se od nás již očekává, nebude naše kampaň v žádném směru populistická. Od počátku říkáme pravdu o tom, jaká je situace a jaké možnosti řešení máme,“ popisuje předseda hnutí Starostové a nezávislí Petr Gazdík. „Budeme hovořit o konkrétních problémech v krajích, protože to je podstatou voleb, ve kterých volič rozhodne o svém bezprostředním okolí na další roky. I proto klademe důraz na kontaktní kampaň. Síly napneme do takzvaných door to door setkání a dík inspiraci v zahraničí se přesuneme také do obýváků našich voličů. Je to nejlepší způsob, jak mohou lidé poznat toho, komu by případně mohli dát svůj hlas,“ dodává Petr Gazdík.

 

Alžběta Plívová, mluvčí TOP 09
V Praze 30. 8. 2012