Nejdražší kanály? V Lednici

Hejtman Hašek vysvětluje, že půlmiliardová oprava jízdárny je drahá kvůli bažině v podzemí. Podle jeskyňáře tam jen teče dešťová voda.


 


LEDNICE Hejtman Michal Hašek se ohradil proti kritice, že Jihomoravský kraj opravuje jízdárnu v Lednici příliš draze. Oprava hrazená z evropských i českých veřejných peněz přijde téměř na půl miliardy a jde o momentálně největší investici do historické stavby v Česku. Podle zdrojů MF DNES chce investor vydat víc peněz, než nutně musí, mimo jiné za odvodnění podzemí pod budovou.

 

Kde se vzala voda

 

Hašek si vyvěsil na Facebook obsáhlou reakci na článek MF DNES. Píše, že zakázku „zdědil“ po koalici ODS a lidovců.


„Konírny stojí de facto na bažině a spodní voda dosahuje až půl metru k podlaze,“ napsal Hašek. Jeho mluvčí Martin Erva doplnil, že v půlmiliardové dotaci jsou obsaženy i peníze na pětiletý provoz malého muzea uvnitř.
MF DNES mluvila přímo s jeskyňářem Josefem Řehákem z firmy Speleo, který na zakázku stavitelů prozkoumal štoly pod konírnou. Bažinu tam nenašel. Dovnitř jen napršelo. „Spíš je to zásobené dešťovou vodou. Kanalizační systém je zanesený, voda nemůže dál. Je potřeba vyřešit příčiny, což jsou štoly v havarijním stavu. Veškeré další izolace už jsou jen náplasti,“ vysvětlil Řehák.

 


Šéf investujícího sdružení trvá na tom, že problémem je vysoká hladina spodní vody. „Musíme provést komplexní opatření týkající se rekonstrukce štol, ale i další práce. Jejich rozsah nelze odhadnout. Kromě speleologa máme i hydrogeologický průzkum,“ řekl starosta Lednice Libor Kabát. Jen oprava štol podle něj přijde na 10 milionů.
Úředník ministerstva kultury informovaný o projektu však míní, že právě při odvodňování chtěl investor využít drahou a podle něj i zbytečnou technologii. „Investor navrhl vykopání nových větracích šachet podél zdí zvenku i zevnitř, které by ji vysušily. My jsme byli proti. Stačí vyčistit historické kanály,“ řekl úředník.
Strana TOP 09, která řídí ministerstvo kultury, chce zakázku nechat zkontrolovat. „Prověřit by se to mělo. Cena je to vysoká,“ míní místopředsedkyně TOP 09 Helena Langšádlová.

 

Projektant ve střetu zájmů

 

Opravu jízdárny vyprojektovala brněnská architektonická kancelář Arch. Design, která zakázku vysoutěžila přibližně před dvěma lety. Firma pracuje například na územním plánu Brna. Kvůli střetu zájmů mezi soukromými a veřejnými investory se společnost dostala nedávno do potíží a její majitelé čelí disciplinárnímu řízení komory architektů.


Pro soukromého investora totiž firma projektuje nové obří nákupní centrum v Brně. A pro brněnský magistrát současně zpracovávala nezávislý posudek, zda je tento jejich vlastní projekt v souladu s územním plánem. „Stavovský soud dva majitele kvůli střetu zájmů uznal vinnými. Pokud se verdikt stane pravomocným, nemohli by se potrestaní architekti tři roky ucházet o veřejné zakázky,“ uvedla nedávno mluvčí České komory architektů Markéta Pražanová.

Majitelé společnosti se však odvolali. „Na veřejné zakázky z minulosti by rozhodnutí nemělo vliv. Nevztahuje se na Lednici,“ upozornil spolumajitel Arch. Designu Jaroslav Dokoupil.

***

 

FAKTA Oprava jízdárny Honosná barokní konírna, která přiléhá k zámku v Lednici, se bude opravovat a vznikne v ní prostor pro přednášky a výstavy. Sdružení kraje, univerzit a radnice na to dostalo dotaci téměř půl miliardy korun, převážně z evropských fondů. Dotace je nápadně vysoká ve srovnání s tím, za co se opravují jiné významné památky. Sdružení chce vše stihnout do října 2013.

 

Na památkách nešetřit Hejtmani ČSSD náruživě investují veřejné peníze do památek na území svého kraje. David Rath chtěl utratit za rekonstrukci zámku Buštěhrad přes 200 milionů korun, Michal Hašek chce do opravy jízdárny zámku Lednice dát téměř půl miliardy.

 

Mladá fronta DNES | 1.6.2012 | Rubrika: Z domova | Strana: 2 | Autor: Jakub Pokorný, Zuzana Taušová |