Politici sázejí na přímý kontakt s voliči. Ty, které budou chtít oslovit, navštíví i doma

Střední Čechy, Praha – Více komornějších setkání s voliči a méně velkých pódií – tak by se dala ve zkratce charakterizovat kampaň před letošními sněmovními volbami ve středních Čechách.


 

 

 Některé strany ani nepočítají s velkým množstvím billboardů. Cílem je vést kontaktní a úspornou kampaň, a to i díky zapojení dobrovolníků a sympatizantů.


Volební lídr středočeské ČSSD Jan Hamáček uvedl: „Vedeme kontaktní kampaň, diskutujeme s voliči v ulicích.“ Kampaň s rozpočtem zhruba 2,5 milionu korun doplní plakáty, billboardy a inzerce. Vedle sociálních demokratů si s kampaní pospíšili komunisté, kteří na ni podle šéfa krajské buňky Stanislava Grospiče věnují kolem 600 000 korun. I oni vsadili na přímý kontakt s voliči.


Občanští demokraté teprve do předvolebního klání o voliče vstupují, kampaň zahájili včera tiskovou konferencí v Praze. Podle šéfa krajského kontrolního výboru Jana Skopečka její součástí budou setkání s voliči a debaty, rozpočet ale bude nižší než v minulosti. „Měla by to být nízkonákladová kampaň, ale na druhou stranu nechceme dělat něco, co by vypadalo nedůstojně,“ řekl. Ušetřit se dá i tím, že se vytištění letáků svěří některým členům strany nebo podporovatelům, kteří to udělají zdarma jako sponzorský dar. Podle Skopečka také nelze čekat nějakou masivní billboardovou kampaň. „Jednak na ni nejsou peníze a jednak by to ani nebylo efektivní. Osobní kontakt s lidmi není nahraditelný,“ poznamenal.


TOP 09 vsadí na takzvanou door­to­door kampaň, spočívající v obcházení potenciálních voličů „ode dveří ke dveřím“, či obývákovou kampaň, při níž se kandidáti nechají pozvat k voličům domů a diskutují o politice. „Mám naplánováno jedno takové setkání v Kostelci. Bude tam asi deset lidí,“ uvedla šéfka krajské organizace Helena Langšádlová. Kontaktní kampaň se rozjede dnes, kdy region začnou objíždět čtyři auta. Náklady na kampaň ve středních Čechách přesáhnou milion korun.


Předsedkyně Stanislava Tůmová krajské organizace Strany práv občanů – zemanovci popsala situaci: „Pomalu se to rozjíždí, přesouváme se k fotografům.“ Čeká se podle ní ještě na to, až dorazí volební materiály. Rozpočet chystané kampaně podle Tůmové není znám. „Říkáme si požadavky a řeší se to centrálně,“ uvedla. Podobný systém financování je i u zelených. „Kampaň je plánována celostátně,“ uvedl člen středočeského vedení Jiří Čejka. Také Strana zelených chce podle něj vsadila na přímá setkání s voliči, případně door­todoor kampaň.
„To, co se osvědčilo na Moravě, používáme i v Čechách. Lídři se svými týmy kontaktují lidi tam, kde proudí do práce nebo z práce, oslovují je, představují se jim a rozdávají jim materiály,“ řekla o praxi ve středočeské KDU­ČSL šestka na kandidátce Alexandra Alvarová. Krajská organizace podle ní vynaloží na kampaň kolem 200 000 korun. „Nebudeme dělat nějaké mítinky na náměstích. Jednak na to nemáme peníze a jednak na to lidé reagují stále hůř,“ dodala.


Úspornou kampaň plánuje i Úsvit přímé demokracie Tomia Okamury. „Kontaktní kampaň, besedy, letáky a několik billboardů. Na víc nemáme,“ uvedl lídr hnutí i středočeské kandidátky Okamura.

 

Pražský deník | Rubrika: Zpravodajství | Strana: 7 | Autor: SANDRA BEJŠÁKOVÁ, ČTK |