Schválený rozpočet

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
--------------------
Dobrý večer. Vládou dnes prošel návrh státního rozpočtu. Ačkoliv nad podobou státního hospodaření pro příští rok dlouho zástupci jednotlivých stran přetahovali, nakonec ministři hlasovali zcela jednomyslně. Do sněmovny tak posílají návrh na 105miliardový schodek, což je o 30 miliard méně, než činil deficit schválený pro letošek. To nejpodstatnější, dodnes nejspornější číslo, je ale nižší, 4 miliardy. Tolik dostane Fond dopravní infrastruktury. Začaly středeční Události, komentáře. Ještě jednou dobrý večer. Do studia jsme zvali ministra financí Miroslava Kalouska, ale na pozvání České televize nijak nereagoval. Jeho stranu TOP 09 zde tak zastupuje místopředsedkyně rozpočtového výboru sněmovny Helena Langšádlová, dobrý večer

Helena LANGŠÁDLOVÁ, poslankyně, místopředsedkyně sněmovního rozpočtového výboru /TOP 09/
--------------------
Dobrý večer.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
--------------------
A za Věci veřejné je tu ministr dopravy Pavel Dobeš, hezký večer i vám.

Pavel DOBEŠ, ministr dopravy /VV/
--------------------
Dobrý večer.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
--------------------
Jak hodnotíte ten dnešní koaliční kompromis, paní poslankyně.

Helena LANGŠÁDLOVÁ, poslankyně, místopředsedkyně sněmovního rozpočtového výboru /TOP 09/
--------------------
Pro mě je to důkazem toho, že vláda jako celek nakonec rozhodla velmi zodpovědně, že se utlumily ambice jednotlivých správců kapitol, jednotlivých ministrů, kteří bojovali, bojovali za své kapitoly.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
--------------------
Ale promiňte, i pan premiér dneska říkal, že on byl také kdysi resortním ministrem a že pro boj za peníze pro ty jednotlivé kapitoly má pochopení.

Helena LANGŠÁDLOVÁ, poslankyně, místopředsedkyně sněmovního rozpočtového výboru /TOP 09/
--------------------
Určitě, je to naprosto přirozené, je naprosto přirozené, že ministr školství bojuje za peníze pro platy učitelů, je přirozené, že pan ministr dopravy bojuje za peníze na dopravní infrastrukturu. Na druhou stranu pro nás pro všechny je výborným signálem, že vláda jako celek došla ke konsensu a projevila tím velký, velkou zodpovědnost.

Pavel DOBEŠ, ministr dopravy /VV/
--------------------
Tak já bych chtěl také potvrdit to, že ten 105miliardový schodek, to znamená těch 3,5 procenta HDP, je velmi dobrá zpráva, protože opravdu jsme byli schopni najít míru kompromisu. Na druhou stranu také je třeba říct, že se rodil poměrně dlouhou debatou, která byla velmi korektní a v tuhle tu chvíli si myslím, že ten kompromis je asi v tuhle chvíli tím jediným možným, ale na druhou stranu je třeba také říct, že to není tím ideálním řešením, v tuhle chvíli opravdu to není tak, že by ministerstvo dopravy vyhrálo. Naopak.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
--------------------
K tomu se dostaneme, opravdu si myslíte, že ta debata, která tomu předcházela, byla stoprocentně korektní? Tedy zeptám se jinak. Je to, že byl dneska schválen ten rozpočet jednomyslně, základem pro přece jenom klidnější koaliční spolupráci? Protože jestli byste označil to dohadování o rozpočtu doteď za klidné, tak to si myslím, že by bylo trošku přehnané tvrzení.

Pavel DOBEŠ, ministr dopravy /VV/
--------------------
Tak já si nemyslím, že jakákoliv debata o rozpočtu někdy bude úplně klidná, protože samozřejmě tak, jak již bylo zmíněno, každý resortní ministr má mnoho argumentů, proč zrovna tento či jiný resort má mít více finančních prostředků. Na druhou stranu ty argumenty byly zcela korektní ze všech stran a já si myslím, že v tuhle tu chvíli opravdu ten kompromis je něčím, co se dá považovat za pozitivní signál.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
--------------------
Dobře, ale to všechno bylo v době, kdy to v koalici skřípalo i z jiných důvodů, mezi jednotlivými stranami různé spory, máte pocit, že ten dnešek může tu koalici přece jenom trošku stmelit?

Pavel DOBEŠ, ministr dopravy /VV/
--------------------
Tak já v to pevně doufám.

Helena LANGŠÁDLOVÁ, poslankyně, místopředsedkyně sněmovního rozpočtového výboru /TOP 09/
--------------------
Já bych si velmi přála, kdybychom do budoucna dokázali vést ten dialog uvnitř koalice a neobtěžovali s tím veřejnost.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
--------------------
No, my si to rádi poslechneme samozřejmě, ale někdy to pak může působit trošku zvláštně, pane ministře.

Pavel DOBEŠ, ministr dopravy /VV/
--------------------
Tak já si myslím, že opravdu je třeba, abysme i na veřejnosti debatovali o tom, jaké jsou argumenty pro to či ono navýšení. Já si myslím, že v tuhle tu chvíli i z řad mnoha institucí a sociálních partnerů zaznělo spousta argumentů. A já si myslím, že je velmi dobře a je to legitimní, že prostě zaznívají argumenty pro i proti.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
--------------------
Bude stejná koaliční jednota i ve sněmovně? Myslím tedy u rozpočtu?

Helena LANGŠÁDLOVÁ, poslankyně, místopředsedkyně sněmovního rozpočtového výboru /TOP 09/
--------------------
Já věřím, že ano, že vlastně ta diskuse proběhla, proběhla na půdě vlády a věřím, že v tuto chvíli všichni tři koaliční partneři dodrží dohodu a bude jednota i ve sněmovně.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
--------------------
Teď k tomu číslu, které jsem si dovolil v úvodu označit za nejpodstatnější, protože bylo dlouho nejspornější, stačí tedy Fondu dopravní infrastruktury, pane ministře, ony čtyři miliardy. Vy jste před chvílí předeslal, že ministerstvo dopravy nevyhrálo.

Pavel DOBEŠ, ministr dopravy /VV/
--------------------
Nevyhrálo v žádném případě, nevyhrál ani Státní fond dopravní infrastruktury a vůbec budoucnost dopravních staveb v této zemi, protože stále platí to, co jsem říkal. Ministerstvo dopravy a Státní fond dopravní infrastruktury opravdu potřebuje 8,8 miliardy korun na to, abysme byli schopni v roce 2012 začít náhradní projekty a tím pádem v roce 2015 nevracet těch zmíněných 36 miliard. Teďkon se to číslo bude snižovat a v tuhle chvíli je jednoznačné, že to nebude 36, ale bude to menší částka. Na druhé straně je třeba zmínit i tu druhou věc a jsem velmi rád, že to zaznělo dneska na jednání vlády, je to kolektivní rozhodnutí nás všech a my všichni bereme zodpovědnost za to, že případné finanční prostředky budeme muset vracet.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
--------------------
Proč pan exministr Bárta dneska serveru iDNES říkal, že ministři VV podpoří státní rozpočet na příští rok jen v případě, že fond dopravy získá více než 37 miliard korun. To je obrovské číslo, to byla nějaká taktika, jak lidově řečeno přepálit požadavek, abyste dostali aspoň něco?

Pavel DOBEŠ, ministr dopravy /VV/
--------------------
Ne, to v žádném případě nebyla taktika, abysme říkali, že to je, těch 37 miliard je opravdu to číslo, které vycházelo před dvěma měsíci vlastně vycházející rozpočtové limity. Ale na druhou stranu já jsem několikrát deklaroval, že těch 8,8 navýšení k těm 37 je nutné proto, abysme byli schopni garantovat, že ty finanční prostředky nevrátíme.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
--------------------
Teď k tomu, jak zajistit, aby státní hospodaření v příštích letech, nebo tedy v příštím roce dopadlo opravdu tak, jak rozpočet predikuje. Paní poslankyně, pan ministr Kalousek sám připustil, že vzhledem k riziku propadu příjmů v příštím roce je potřeba mít připraveny krizové scénáře. Jinými slovy, potvrdil to, co říká delší dobu opozice, včera i odboráři, že ten očekávaný růst ekonomiky asi nebude takový.

Helena LANGŠÁDLOVÁ, poslankyně, místopředsedkyně sněmovního rozpočtového výboru /TOP 09/
--------------------
Pravděpodobně opravdu nebude, pravděpodobně bude podle stávajících odhadů ve výši 1,5 procenta hrubého domácího produktu.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
--------------------
Původně to číslo bylo 2,5.

Helena LANGŠÁDLOVÁ, poslankyně, místopředsedkyně sněmovního rozpočtového výboru /TOP 09/
--------------------
Ano, je to pravda. Ale také může být ještě úplně jiný a to je také důvod, proč si myslím, že správnou cestou je schválit rozpočet na ten odhad z července tohoto roku tak, jak jej připravilo ministerstvo financí a případné úpravy rozpočtu dělat teprve v průběhu roku podle vývoje ekonomiky.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
--------------------
My jsme teď ve spojení i s Jiřím Havlem, mluvčím stínové vlády ČSSD pro ekonomiku. Pane europoslanče, přeji dobrý večer.

Jiří HAVEL, mluvčí stínové vlády pro hospodářskou politiku /ČSSD/
--------------------
Dobrý večer.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
--------------------
Jak tedy hodnotí ČSSD dnes vládou odsouhlasený návrh podoby státního rozpočtu. Je pro vás největším otazníkem právě onen odhad růstu ekonomiky, o němž jsme teď mluvili, tedy odhad, z něhož ten rozpočet vlastně vychází?

Jiří HAVEL, mluvčí stínové vlády pro hospodářskou politiku /ČSSD/
--------------------
Samozřejmě, že to otazníkem je, ale na druhé straně jde o dvanáct, patnáct miliard korun. Ten rozpočet je nepřijatelný pro sociální demokracii z daleko zásadnějších důvodů. A to je to, že ten rozpočet dusí českou ekonomiku, dusí českého občana vyššími cenami a to je to, že český občan dále ztrácí část svého komfortu, protože přijde o část svého zdravotního zabezpečení, přijde, dejme tomu, část, o část veřejné dopravy a dále se prohloubí deficit, který je v opravách silnic. Takže vláda v podstatě se dostává k velmi zajímavému ekonomickému řešení, protože my ekonomové říkáme, že buď prohlubujeme finanční deficit, nebo prohlubujeme skrytý deficit. Tato vláda vítězí v tom, že prohlubuje oba deficity, protože deficit 105 miliard korun je obrovitánský na straně jedné, ale ten věcný deficit, ten skrytý deficit, skrytý dluh, jeho prohloubení je ještě daleko hlubší.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
--------------------
Buďte tedy, prosím, konkrétnější, pane Havle. Jak by sociální demokracie v současné chvíli stavěla nebo připravovala rozpočet pro příští rok tak, aby, jak říkáte, nedusil české občany, aby tam nebyly ty reálné i skryté deficity, jak byste ho tedy postavili vy. Já vím, že to je na přednášku, zkuste to, prosím, stručně.

Jiří HAVEL, mluvčí stínové vlády pro hospodářskou politiku /ČSSD/
--------------------
Děkuji. Takže ta stručná přednáška začíná tím, že musíme začít od příjmů státního rozpočtu. To je něco, čemu se ta současná vláda brání. Přitom současná vláda řeší jenom ten problém, který si pánové Nečas s Kalouskem sami nadrobili. Oni totiž snížili daně z příjmů právnických osob, daně z příjmů fyzických osob a to jsou ty peníze, které rozpočtu chybí. To znamená, že my musíme jít stejnou cestou, jakou v tuto chvíli jdou ty vyspělé země kolem nás i v zámoří. Prezident Obama navrhuje nové zdanění právě té bohatší složky společnosti, o tom vysokém zdanění.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
--------------------
Čili, promiňte, promiňte, pane europoslanče, promiňte, pane europoslanče, ono se tomu lidově, vím, že nepřesně, říká milionářská, v Americe možná i miliardářská daň. Také panu prezidentovi Obamovi to pravděpodobně neprojde, tedy jak se nechali slyšet republikáni. Znamená to tedy, že tohle je třeba jedna z cest to zdanění jisté části obyvatelstva té, řekněme, bohatší.

Jiří HAVEL, mluvčí stínové vlády pro hospodářskou politiku /ČSSD/
--------------------
Samozřejmě, protože v tuto chvíli posíláme například velmi štědré peníze monopolům, které působí v České republice, které navzdory tomu, že je krize, mají fantastické zisky a samozřejmě tyhle ty zisky neinvestují prostě proto, že v době krize tvoří z těchto zisků buď dividendu, kterou posílají do zahraničí, anebo z ní tvoří rezervy. My potřebujeme dostat ty peníze do polohy, ve které budou aktivně působit v té ekonomice, budou stavět nové silnice, budou opravovat silnice a budou investovány do škol.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
--------------------
Když mluvíme o silnicích a o školách, tak pojďme tahle dvě témata ještě rozebrat podrobněji. I sociální demokracie plédovala za to, aby byl navýšen rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury. Vy tedy ty kompromisní čtyři miliardy nepovažujete za krok správným směrem?

Jiří HAVEL, mluvčí stínové vlády pro hospodářskou politiku /ČSSD/
--------------------
No, tak samozřejmě, že krůček správným směrem to určité navýšení je, ale v tuto chvíli má pravdu pan ministr Dobeš, který upozorňoval několikrát, že když to navýšení nebude vyšší, tak velmi pravděpodobně a teď v tuto chvíli už téměř nenávratně ztratíme peníze z evropských fondů. To znamená, my tím, že ušetříme něco málo, ztratíme na druhé straně násobně víc, protože dáme-li do této oblasti jednu českou korunu, dostaneme tři až čtyři koruny z Evropské unie. Čili šetříme v tuto chvíli nepochybně na tom nesprávném místě a způsobujeme si obrovský, obrovský problém.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
--------------------
A promiňte, a ta druhá věc, kterou jste zmiňoval, výdaje na vzdělání, věku a výzkum, ty přece také porostou, tak mě zajímá váš názor jako člověka, který přišel do politiky z akademické sféry, pane docente.

Jiří HAVEL, mluvčí stínové vlády pro hospodářskou politiku /ČSSD/
--------------------
Víte, ty výdaje porostou, ale porostou jenom proto, aby pokryly ten strašlivý deficit z minulých let. Když se podíváme na to, kolik dáváme na školství, tak dáváme téměř nejméně ze všech zemí OECD. Ze všech vyspělých zemí. To znamená, i když se ministru Dobešovi podařilo ten deficit maličko dohnat, tak ten prostor, který máme dohánět, zůstává obrovský. A přesto jsme na jednom z posledních míst v resortu školství v čerpání evropského sociálního fondu. Přesto jsme dokonce na ministerstvu práce a sociálních věcí na úplně posledním místě v čerpání evropského sociálního fondu. To jsou věci, které si opravdu nemůžeme dovolit.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
--------------------
Děkuju vám za váš komentář, na shledanou.

Jiří HAVEL, mluvčí stínové vlády pro hospodářskou politiku /ČSSD/
--------------------
Na shledanou.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
--------------------
A teď ještě komentář zástupců koalice. Paní poslankyně, jak vy hodnotíte tuhle kritiku ze strany ČSSD.

Helena LANGŠÁDLOVÁ, poslankyně, místopředsedkyně sněmovního rozpočtového výboru /TOP 09/
--------------------
Tak za prvé vždycky platí, že zdroje jsou omezené a že nelze uspokojit všechny potřeby.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
--------------------
Dobře, ale pan europoslanec tam navrhoval určité možnosti.

Helena LANGŠÁDLOVÁ, poslankyně, místopředsedkyně sněmovního rozpočtového výboru /TOP 09/
--------------------
Jsem přesvědčená, že, jsem přesvědčená, že v tom návrhu rozpočtu se opravdu odráží ty priority v oblasti vzdělávání, vědy, výzkumu a tím dnešním krokem i v oblasti, v oblasti výstavby infrastruktury. Mě hrozně mrzí, že pan Havel, který tady hovořil o zodpovědnosti, o sestavování rozpočtu, o principech sestavování rozpočtu, si nepřipomněl se svými kolegy tyto principy v době výrazného hospodářského růstu, kdy byla sociální demokracie u vlády. A kdy se nedařilo, dlouhodobě nedařilo, dlouhodobě nedařilo sestavit vyrovnaný rozpočet.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
--------------------
Zůstaňme v současnosti nebo v blízké budoucnosti a co ten argument, se kterým asi bude souznít i pan ministr, který sice je koaličním ministrem a koaličně hlasoval, ale asi bude souznít s tím, co říkal pan Havel, tedy s tím, že to šetření není na místě, protože to může přinést problémy při čerpání evropských peněz.

Helena LANGŠÁDLOVÁ, poslankyně, místopředsedkyně sněmovního rozpočtového výboru /TOP 09/
--------------------
Co se týče šetření v oblasti dopravní infrastruktury, já věřím, že vláda jako celek za to cítí zodpovědnost a že se i k této otázce případně vrátí, pokud se bude příznivě vyvíjet ekonomika. Ale na druhou stranu opravdu nelze, nelze přijmout argumenty pana Havla.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
--------------------
Tohle je téma, ve kterém vy se dlouhodobě se sociální demokracii, myslím, shodujete.

Pavel DOBEŠ, ministr dopravy /VV/
--------------------
Tak já bych chtěl říct to, co pan Havel zmiňoval, ten rozpočet se sestavuje od března tohoto roku a pokud včera přijde zpráva Mezinárodního měnového fondu, že ten růst bude predikován někde kolem 1,8 procent, to znamená, že by měl být změněn na 1,5 procenta, tak takto rozpočet prostě být dělán nemůže.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
--------------------
Počkejte, promiňte, pane ministře, ale pokud je skutečně najednou jasné, že ekonomika prostě neporoste tak, jak se odhadovalo před několika měsíci, neměly by se pak chytré hlavy na ministerstvu financí trošku víc snažit sednout ke stolům a ty parametry rozpočtu prostě nějak předefinovat?

Pavel DOBEŠ, ministr dopravy /VV/
--------------------
Ono to za prvé úplně jasné není, protože jestliže včera řeklo, že to bude 1,8, příští týden to může být 2, také to může být minus 3. To se může měnit v průběhu času, nevíme, jestli opravdu přijde ke druhé krizi v eurozóně, ať už to je problematika spojená s Řeckem, Španělskem, Itálií, to je opravdu velmi složitě predikovatelné. A samozřejmě vláda a já si myslím, že už to i v minulosti ukázala, že je schopná opravdu velmi rychle reagovat na to, že pokud ten hospodářský růst nebude předpokládaný v té výši, jako je nastavený rozpočet, tak bude schopná velmi aktivně a rychle zareagovat a upravit zejména na výdajové stránce to, tu situaci tak, abysme byli schopni dostát tomu 105miliardovému schodku. Druhá věc je.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
--------------------
Takže ten rozpočet, promiňte, je, je zcela flexibilní, pokud to chápu správně.

Pavel DOBEŠ, ministr dopravy /VV/
--------------------
Tak on musí být, protože v tuhle tu chvíli opravdu nejsme schopni říct, jestli ten hospodářský růst bude 2,5 procenta, 1,8 nebo více nebo méně. A ta zpráva je den stará.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
--------------------
Dobře. Na závěr mi dovolte, paní poslankyně, jedno téma pod čarou, ale týká se dneška a týká se vašeho stranického kolegy, který je v otázkách rozpočtu tou nejdůležitější osobou, pan ministr Kalousek dnes na ulici fyzicky napadl mladíka, který jej slovně urazil. Proč to udělal?

Helena LANGŠÁDLOVÁ, poslankyně, místopředsedkyně sněmovního rozpočtového výboru /TOP 09/
--------------------
Já bych chtěla úvodem říct, že jsem mnohdy zděšená, jaká slova zaznívají i na půdě Poslanecké sněmovny, jaká hrubost je v české politice. Já se neumím vyjádřit k tomu.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
--------------------
Dobře, promiňte, ale vy ve sněmovně, když vás někdo urazí, nebo když někdo řekne ostřejší slovo, jako třeba včera pan poslanec Krátký, tak byl jaksi, bylo mu vyčiněno i od paní předsedkyně i od jeho stranického předsedy, ale facku za to nedostal. Nebo jsem si aspoň nevšiml.

Helena LANGŠÁDLOVÁ, poslankyně, místopředsedkyně sněmovního rozpočtového výboru /TOP 09/
--------------------
Pane redaktore, já opravdu nevím, co se odehrálo před Poslaneckou sněmovnou, ani co předcházelo, ani co následovalo. Odpusťte, já tohle neumím komentovat.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
--------------------
Dobře, tak myslíte, že když třeba svými veršovánkami pan ministr Kalousek někoho urazí, že mu tedy nebude vadit, když pak za to bude také fyzicky napaden? Já vím, že ta otázka zní absurdně, ale.

Helena LANGŠÁDLOVÁ, poslankyně, místopředsedkyně sněmovního rozpočtového výboru /TOP 09/
--------------------
Já bych si strašně přála, aby v české politice bylo co, co nejméně, nejméně podobných projevů, jako je napadání, jako je.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
--------------------
Dobře, ale reagovat na ně fyzickým útokem nebo fackou.

Helena LANGŠÁDLOVÁ, poslankyně, místopředsedkyně sněmovního rozpočtového výboru /TOP 09/
--------------------
Nedokážu, opravdu nedokážu hodnotit, co se tam stalo.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
--------------------
Dobře, děkuju vám oběma za účast v dnešních komentovaných Událostech České televize. Díky a na shledanou.

Pavel DOBEŠ, ministr dopravy /VV/
--------------------
Hezký večer.

Helena LANGŠÁDLOVÁ, poslankyně, místopředsedkyně sněmovního rozpočtového výboru /TOP 09/
--------------------
Hezký večer.

 

ČT 24 | 21.9.2011 | 22:00 | Pořad: Události, komentáře