Starostům v Posázaví vadí špatný stav krajských silnic

Posázaví – Především stav a údržba silnic nižších tříd trápí nejen samotné řidiče, ale také starosty měst a obcí v Posázaví.


 


Těm se nelíbí, že dosavadní přidělování peněz ze státního rozpočtu zvýhodňovalo velká města na úkol malých měst a obcí. Trnem v oku je jim také rozdělování krajských nebo evropských dotací podle zájmových skupin nebo politických stran. Nejen k chystané změně rozpočtového určení daní debatovali starostové z Posázaví na setkání v Sázavě s poslankyní Parlamentu ČR Helenou Langšádlovou. Tématem byl i mnohdy katastrofální stav silnic hlavně nižších tříd v regionu. „Obce musí být pro kraj rovným partnerem, to je základ. Nikdy už se nesmí stát to, co se stalo například se středočeskou dopravou, že kraj vypověděl smlouvy a s obcemi se vůbec nebavil o tom, jak bude středočeská doprava pokračovat,“ připomněla Langšádlová s tím, že krajští radní už stáhli výpovědi firmám, které v kraji zajišťovaly základní dopravní obslužnost.
„Věřím, že se podaří připravit nová dohoda mezi Prahou, krajem a obcemi, která bude založena na metropolitním systému dopravy,“ konstatoval starosta Týnce Martin Kadrnožka.
...3

 


Posázaví – Starosta města Týnce nad Sázavou a také místopředseda sdružení Bene bus Martin Kadrnožka doufá, že kraj zruší příspěvek na dopravu žáků do škol a ušetřené prostředky budou využity na financování dopravní obslužnosti kraje.


Starostům v Posázaví vadí také údajně špatná komunikace mezi Krajem a vedením zdejších obcí a měst. Požadují transparentní krajskou radu a vedení úřadu, aby se nemuseli doprošovat, zda je někdo přijme a bude jim naslouchat a bavit se s nimi.


Stav a údržba krajských silnic v Posázaví byla dalším častým předmětem kritiky. Podle týneckého starosty je právě toto téma důležité pro společnou diskusi s krajem.


„Očekávám, že se zlepší péče o středočeské komunikace, a to nejen co se týká jejich oprav, ale především sekání trávy u krajnic nebo obnova přechodů a vodorovného dopravního značení,“ řekl Kadrnožka.
Problémy se silnicí druhé třídy, která vede přes Chocerady připomněla i choceradská starostka.


„Silnice je poničena těžkou dopravou, která tudy projíždí, když se na nedaleké dálnici stane nějaká nehoda. Byla bych ráda, kdyby v takových případech kamiony nejezdily přes malé obce,“ řekla Eva Bubnová. Kraj by se měl podle ní také více starat o mosty přes vodní toky v Posázaví, jejichž neprůchodnost bývá častou příčinou lokálních povodní. „Pokud by kraj byl správný hospodář, začal by opravovat své silnice, které jsou často v dezolátním stavu. Nechal by je opravovat kvalitně, aby vydržely podstatně déle, a mělby na to víc využívat peněz z Evropské unie. Obce hospodaří s malým rozpočtem a musí z toho udělat tolik věcí. Kdyby kraj dokázal to, co my dokážeme s obecním rozpočtem, tak si myslím, že lidi ve Středočeském kraji by byli spokojeni,“ uvedl starosta Krhanic Aleš Papoušek s tím, že přidělování dotací by nemělo být podle zájmových skupin nebo politických stran. „ Je to pro nás velmi důležité, protože obce bez dotací, byť s vlastní spoluúčastí, nejsou schopné se pořádně rozvíjet ani provádět větší opravy a rekonstrukce,“ dodal Aleš Papoušek.

Region| Střední Čechy

Benešovský deník | Rubrika: Titulní strana | Strana: 1 | Autor: KAREL CHLUMEC; (jt, kac) |